Uživatelský výzkum a návrh rozhraní

Poslední dobou se nám ve firmě poměrně často stává, že k nám dorazí poptávka na uživatelský výzkum na web, který vypadá nově, má moderní design, je responzivní atp. Chvíli jsem přemýšlel nad tím, proč se klienti rozhodují po roce od nemalých investic pustit do redesignu celého webu. Odpověď těchto klientů je vcelku jednoduchá: “Když ono nám to prostě nefunguje.”

Často se jedná o velmi drahé zakázky, statisícové řády. Po spuštění krásného graficky vymazleného webu ovšem najednou dojde k tomu, že začnou padat čísla v analytics, sníží se počet nákupů (konverzí obecně), a akonto toho samozřejmě i příjmy klienta.

Nu a oni se začnou pídit potom, co se tedy vlastně stalo, když investovali stovky tisíc do nového webu, který se všem líbil, synovcové ho pochválili, dobře se zobrazuje na mobilech a tabletech (sic!), ale neprodává. Zajímavé na tom je, že často vyráží za freelancery ze zcela jiných oborů (SEO, PPC…).

V Proof & Reason se snažíme klientům vysvětlit, že redesign webu není o překreslení šablon, novém redakčním systému a krásném responzivním layoutu, ale hlavně o pochopení toho, co vyžaduje jejich cílová klientela, jak jsou zvyklí používat podobné služby, kdo oni současní i potenciální klienti vlastně jsou, a jak pro ně postavit konverzně funkční web.

Úplně na začátku jsem měl pocit, že je to běh na dlouhou trať, ale začínám mít čím dál tím větší radost z toho, že to klienti začínají chápat sami. Bohužel, často až po tom, co vyhodí obrovské množství peněz jen tak do záchoda. 🙁

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *