Disclaimer: Autor je jednatelem společnosti Fleveo zaměřující se na social media kampaně a vývoj online systémů na klíč.
Předpokládám, že většina z vás podnikajících dříve nebo později narazila/narazí na problém, jak zvládnout růst vlastní společnosti. Aktuálně se nám ve Fleveu poštěstilo a dostali jsme se k jedné větší zakázce (zatím nemohu moc prozradit). Práce jsou počítány na 4 měsíce pro 3–4 programátory. V takovém případě ovšem narážíme na jeden zásadní problém, a to je „Kde sehnat další pracovní sílu?“, „Budeme se muset stěhovat?“ atp. Proč uvažujeme nad tím, že bychom se rozrůstali, když nás tahle jedna zakázka uživí na několik dalších měsíců? Protože trh.
Abyste lépe pochopili, situace ve Fleveu je momentálně poměrně komplikovaná. Je tomu asi 3/4 roku, co jsme se rozhodli zaměřit se na sociální sítě a kampaně v nich. V té době se na našem trhu kromě Cukrářů nikdo neprofiloval jako čistě social media company. Během velmi krátké doby se nám podařilo získat pár zajímavých zakázek skrze mediální agentury, vyzkoušeli jsme si větší či menší kampaně pro britskou kávu Kenco, Peugeot, české obchodní zastoupení Adobe, Winterfresh a v neposlední řadě pro kampaň Nemyslíš-zaplatíš Ministerstva dopravy. U poslední jmenované bych se rád pozastavil, jelikož se jedná o kampaň, která v nás probudila naprosto jiné vnímání Facebooku jakožto média. Dovolím si tvrdit, že tato aplikace je jednou z nejnavštěvovanějších apps z dílen českých vývojářských studií, tuto aplikaci do dnešního dne vidělo něco přes 210.000 uživatelů. Prvních 100.000 však překročila během několika málo dnů po jejím startu. U této app jsme pochopili, jak mocným nástrojem jsou sociální sítě, pokud máte myšlenku, ožehavé téma a nervy na to podobnou kampaň uřídit. Něco podobného jsme si později vyzkoušeli na pár dalších menších kampaních, z těch, které máme u nás nejraději bych uvedl asi fan page EKO-KOMu zaměřenou na třídění odpadu a osvětu v dané problematice.
Tím se ovšem dostávám k jádru celého našeho problému – „děláme Facebook“. Pokud bychom se v tuhle chvíli zastavili, znamená to ztratit ono pomyslné těžce vybojované místo na tomto bitevním poli. Stojím tedy před čistě exekutivní otázkou – kde sehnat další programátory a jak podobný růst ustát? Budu rád, pokud se se mnou o vaše případné zkušenosti podělíte v komentářích.
To je zajímavá situace. Problém podnikání, že nic nesmí stát. Buď společnost roste nebo klesá, ale být spokojený sám s postavením firmy nejde. Já možná svůj růst prošvihl.
Možná si to idealizuji, ale přijde mi, že v jižních státech (Itálie, Francie, Španělsko) má spousta firmiček svojí stabilní pozici a nijak zvlášť se nesnaží ji měnit.
A nestálo by za to počkat, jak se situace vyvine. Kolikrát to v podnikání vypadá na neustálou expanzi a pak je najednou hotovo. Jestli by nebylo lepší zakázku zvládnout se stávajícími programátory a počkat zda nepřijdou další zakázky.