Utubering 2016 a generace Z

Před cca 3 měsíci jsem se rozhodl, že se pro pochopení boomu okolo Youtuberů vypravím na druhý ročník festivalu Utubering, který je pořádán v prostorech letňanského PVA EXPO. Přemýšlel jsem nad tím, čím jsou tyhle postavičky pro současnou nejmladší generaci tolik zajímavé. Během těch 3 měsíců jsem se několikrát díval na videa, které nejslavnější čestí Youtubeři publikují, a naprosto mi to nedávalo smysl. Tady je pár mých poznámek z celé akce.

Utubering je v první řadě naprosto geniálním marketingovým a obchodním tahem. Pokud jsem správně pochopil, za celým tímhle festivalem stojí ten samý tým, který pořádá např. Majáles. Před 2 roky se jim podařilo identifikovat trh, který nese. Co se týče organizace, nenapadá mě, co celé akci vytknout. Odbavení v pohodě, e-tickety fungovaly, areál byl dostatečně veliký a vcelku dobře a logicky uspořádaný, pódia se navzájem nepřeřvávala, tzn. za mě dobrý.

Co se týče ceny vstupného, litoval jsem rodičů, jejichž dítka se zamilovala do některého z přítomných Youtuberů. Jednotné vstupné 499,– Kč, s mladšími samozřejmě museli vyrazit i rodiče, tzn. páteční odpoledne jenom na vstupech za bratrů 1000–2000,– Kč podle velikosti famílie. Nějaké to nealko, kus žvance, merchandise a jste v tom za další 1000,– Kč. U merche se možná trochu zastavím. Každý z Youtuberů měl někde v areálu svůj stánek s reklamními předměty označený jménem. Kšiltovky, pásky se jmény, prapodivně vypadající ouška, trička atp. Co mi ale přišlo nejneskutečnější bylo to, že u těch stánků samotní Youtubeři nebyli. Fronta o 100 dětech s rodiči tedy čekala na to, až si jejich dítě za 2 kila koupí kšiltovku se jménem a tradá pryč, zatímco miláček jejich dětí se prochází po pódiu nebo posedává vzadu ve VIP zóně, a jednou za čas vyběhne 10 nejzoufalejším dětem před brány VIPka podepsat svou fotku.

Co se programu týče, mohu ho jen těžko hodnotit, nejsem ani trochu cílovka a děti vypadaly spokojeně, ale k jedné věci si nedovolím nenapsat svou poznámku. Co se týče videí, které Youtuběři postují, u většiny z nich (u těch profesionálnějších) je vidět, že nad vlogy vcelku přemýšlí. Je vidět, že se naučili, aby měly vlogy scénář a určité sdělení, ať už je to cokoliv z jejich osobního života, rady k líčení nebo roztomile zaobalené sponzorské sdělení. Pokud ale tuhle sebranku vypustíte na podium, poznáte, kdo z nich je přirozeným šoumenem, a kdo je pouze produktem doby. Nebudu nikoho jmenovat, protože mi to nepřijde fér, ale u některých postaviček z podia jsem si po cca 3 větě vážně rozmýšlel, jestli umí napočítat do pěti a nezadrhnout se přitom. Já vím, děti je milují, ale někteří z nich by možná neměli chodit mezi lidi cokoliv vyprávět, a měli by zůstat hezky v bezpečí za hledáčkem kamery ve svém domácím nahrávacím studiu.

Jako, jedna věc se musí nechat. 10 000 lidí na jednom místě je pecka. Organizace byla pecka. Ten nápad sám o sobě je geniální, ale já jsem si po 4 hodinách tam připadal jak brokolice po lobotomii kořene. Důležitým výstupem je pro mě to, že je dobré to vnímat jako trend, respektovat a brát to jako fakt, ale proboha, hlavně se to nesnažit pochopit. 🙂

2 komentáře u „Utubering 2016 a generace Z

  1. Radek

    Přesně chápu, jak to myslíš s tím, kdo je šoumen a kdo jen produkt doby. Podle mě to jde vidět už na jejich videích, teda ne na těch klasických vlozích, ale na nějakých neobvyklých, kde jsou i ve společnosti dalších lidí. Ale jak jde vidět, není potřeba být tím šoumenem. Ze zahraničí se dá zkopírovat hodně věcí, které v ČR ještě nejsou a imho když vydáváš videa pravidelně, v nějaké slušné kvalitě a s myšlenkou, dřív nebo později si ty odběratele taky nasbíráš.

  2. davidsmehlik Autor příspěvku

    Bohužel, ono to není jenom o šoumenství. Někteří ti lidé byli naprosto vrcholně trapní, co mě na tom nejvíc děsí je to, že tak nějak predefinují to, jakými „problémy“ se budou ti mladší fans zabývat… :-(

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..