Paperwork

Nejhorší činností, ke které mě nutí životmajitele firmy, je papírování. Na tomhle místě musím sdílet jedno krásné zamyšlení Honzy Tichého, které se dnes objevilo na jeho FB. Doufám, že mu nebude vadit odtajnění jeho světanázoru. 🙂

Jan Tichý na Twitteru

Bohužel, Honza má v tomhle pravdu pravdoucí. Kdo nikdy nevlastnil firmu v ČR, nemá sebemenší představu, jaká pakárna je provozovat u nás malou/střední společnost.

Ale o tom tak úplně tenhle článek nemá být… Existuje totiž věc, která mě rozčiluje ještě víc, a to jsou nabídky, smlouvy a specifikace. Business u nás totiž už dávno není postavený na důvěře, ale na papírování. Co není na papíře, to neexistuje. Otázkou je, proč se tak stalo…? Pamatuji ze začátku svého “podnikání” dvoustránkové smlouvy a půlstránkovou specifikaci, protože bylo normální pracovat s klientem jako s partnerem.

Bohužel, i nám se to mnohokrát vymstilo, a tak jsme začali do smluv přidávat klauzule, které nás chránily proti vypečenostem, které by mohly nastat. To samé se naučili dělat i klienti, tzn. smlouvy létají tam a zpět třeba měsíc, tu revize, tu doplnění specifikace, tady přidáme slovo, sem obrázek… Je to děsivé. Co není zadrátováno, jako by neexistovalo. Mnohokrát jsme se snažili vymyslet pro klienta něco “navíc”, co by jeho produkt/web/aplikaci udělalo lepší, použitelnější, efektivnější. A mnohokrát se nám stalo, že jsme se nakonec stejně točili nad specifikací ve smlouvě, ve které stálo, že to tlačítko má být vpravo dole a má být zelené, a to i přesto, že se web během grafických iterací nabarvil na růžovo.

O to víc mám radost z klientů, se kterými dělám už nějaký ten pátek, práce se objednávají na základě dvoustránkové rámcové smlouvy v podstatě “mailem” (samozřejmě přeháním), a je to ve výsledku vidět i na efektivitě spolupráce (často je to rychleji a levnější). Nemám rád slova jako “scrum” a “agile”, protože ani jednu z těhle věcí nepoužíváme dle její specifikace, ale některé prvky jsou na tom zajímavé.

Je to na obě strany smutné, ale je to tak – čím víc pravidel, specifikací, moodboardů a méně povolené kreativy, tím méně Danone. 🙁

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..